Οι κυβερνήσεις στρέφονται στις άδειες Creative Commons για ανοικτό εκπαιδευτικό περιεχόμενο

February 11, 2013

Τα ακριβά διδακτικά βιβλία σύντομα θα αποτελούν παρελθόν καθώς το εκπαιδευτικό περιεχόμενο που διατίθεται ανοικτά μέσα από άδειες Creative Commons κερδίζει ολοένα υποστηρικτές τόσο σε επίπεδο οργανισμών όσο και σε επίπεδο εθνικών κυβερνήσεων, υποστηρίζει ένα ενδιαφέρον δημοσίευμα του  U.S. News World Report.

Στο ξεκίνημα τους, μία δεκαετία πριν, οι άδειες Creative Commons υιοθετήθηκαν από την κοινότητα των καλλιτεχνών και της λογοτεχνίας και το λογότυπο τους άρχισε να εμφανίζεται σε χιλιάδες blogs και webpages ανά τον κόσμο. Οι άδειες Creative Commons αφορούν δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και επιτρέπουν στους δημιουργούς να οριοθετούν με ευέλικτο τρόπο τους όρους χρήσης των έργων τους. Χρησιμοποιώντας τις άδειες, ο δημιουργός χωρίς να παραιτείται από όλα τα δικαιώματα του επί του έργου του,  αποκτά τη δύναμη να ελέγχει πώς χρησιμοποιείται το έργο του από τρίτους. Μέχρι το 2005, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Creative Commons υπολογίζει ότι 20 εκατομμύρια έργα χρησιμοποίησαν τις άδειες Creative Commons, και μέχρι το 2009 o αριθμός αυτός ανήλθε ραγδαία στα 350 εκατομμύρια. Σήμερα, οι υποστηρικτές του Creative Commons θέτουν την επέκταση των αδειών χρήσης Creative Commons σε εκπαιδευτικό υλικό ως έναν από τους βασικούς στόχους τους.

Σε συνέντευξη του, ο διευθυντής του Global learning for Creative Commons, Cable Green, αναφέρει το χαρακτηριστικό παράδειγμα της πολιτείας της Ουάσιγκτον που δαπανά κάθε χρόνο 130 εκατ. δολάρια για τα σχολικά βιβλία, τα οποία είναι διαθέσιμα μόνο σε έντυπη μορφή και πολλές φορές είναι αναχρονιστικά. Προτείνει ως εναλλακτική λύση τη διάθεση του εκπαιδευτικού αυτού περιεχομένου με άδειες Creative Commons, λύση οικονομικά πιο συμφέρουσα που ωστόσο δεν θίγει τη βιομηχανία των εκδόσεων.

Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται οι πρωτοβουλίες για ανοικτό εκπαιδευτικό υλικό που διατίθεται με άδειες Creative Commons. Οι πρωτοβουλίες αυτές  υποστηρίζονται τόσο από πολιτείες όσο και πανεπιστήμια αλλά ταυτόχρονα και από εθνικές κυβερνήσεις – από την Νότια Αφρική έως την Πολωνία. Ίσως η πιο σημαντική κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η ανακοίνωση της κυβέρνησης  Ομπάμα για τη χορήγηση ποσού ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων μέσα από το Υπουργείο εργασίας προκειμένου τα ιδρύματα και πανεπιστήμια της χώρας να αδειοδοτήσουν εκπαιδευτικό περιεχόμενο κάτω από Creative Commons Attribution licenses με στόχο τη διεξαγωγή προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ανά τη χώρα. Δέκα χρόνια μετά, ο οργανισμός Creative Commons πρόκειται να δοκιμαστεί σε εθνική κλίμακα, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο και για άλλες εθνικές κυβερνήσεις να ακολουθήσουν.

Ταυτόχρονα, αρκετοί εκδότες διδακτικών βιβλίων έχουν ήδη αρχίσει να εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για το Ανοικτό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο (OER – Open Educational Resources). Χαρακτηριστικά, τον Νοέμβριο 2012, ο εκδοτικός οίκος Pearson έθεσε σε λειτουργία το Project Blue Sky, μία κεντρική δικτυακή τοποθεσία που ευρετηριάζει και επιτρέπει αναζήτηση σε εκπαιδευτικό ανοικτό περιεχόμενο. Ωστόσο, η επιτυχημένη διάθεση ανοικτών εκπαιδευτικών πηγών εξαρτάται από την επίτευξη διαλειτουργικότητας τόσο σε τεχνικό, όσο και σε νομικό επίπεδο.  Περισσότερες και αναλυτικές πληροφορίες και στοιχεία μπορείτε να βρείτε στο πλήρες κείμενο του δημοσιεύματος.

Filed under: Uncategorized

Tags: , , , , , ,

Leave a Comment

(required)

(required), (Hidden)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TrackBack URL  |  RSS feed for comments on this post.


Μαζί διαμορφώνουμε το “τοπίο” της Ανοικτής Πρόσβασης στην Ελλάδα

Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), ως φορέας που δραστηριοποιείται σε θέματα τεκμηρίωσης και διάθεσης ψηφιακού επιστημονικού περιεχομένου, πρωτοστατεί στην προώθηση της Ανοικτής Πρόσβασης. Με στόχο την υιοθέτηση της Ανοικτής Πρόσβασης από όσο το δυνατόν περισσότερους ελληνικούς φορείς για τη διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων τους, αλλά και την ανάπτυξη διαλόγου για την επίλυση θεμάτων που σχετίζονται με την Ανοικτή Πρόσβαση, διαμορφώσαμε ένα χώρο συζήτησης και προβληματισμού με τη μορφή ενός blog.... Περισσότερα

RSS Εγγραφή

Σύνδεση

Πρόσφατα άρθρα

Πρόσφατα σχόλια

Ετικέτες

Έρευνα Ανοικτά Δεδομένα Ανοικτή Πρόσβαση στις Ακαδημαϊκές Εκδόσεις Βιβλιομετρική Ανάλυση Διάυγεια ΕΚΤ Εβδομάδα Ανοικτής Πρόσβασης Εθνική πολιτική Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης Εκπαίδευση Επιστημονικά Περιοδικά Επιστημονικές Δημοσιεύσεις Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ημερίδα Μελέτη Οδηγία για τις Πληροφορίες του Δημόσιου Τομέα (ΠΔΤ) Συμπόσιο Ψηφιακό Θεματολόγιο άδειες Creative Commons ανοικτή πρόσβαση ανοικτό λογισμικό ανοικτό περιεχόμενο αποθετήρια δημόσια δεδομένα διαβούλευση διαφάνεια ελλακ ευρωπαϊκά έργα πνευματικά δικαιώματα πολιτικές ανοικτής πρόσβασης συνέδριο ψηφιακή βιβλιοθήκη ψηφιακό περιεχόμενο ψηφιακό πολιτιστικό περιεχόμενο ψηφιοποίηση copyright Creative Commons Europeana LIBER MedOAnet Open Access openaccess.gr/blog OpenAIRE wikipedia

Αρχείο άρθρων

Σύνδεσμοι

RSS RSS (openaccess.gr)